Dzieje się w Strzyżowie!

W bieżącym roku w naszej bibliotece w Strzyżowie działa 6 grup czytających uczniów, odwiedzamy dzieci w przedszkolu i świetlicach szkolnych. Pracujemy metodą projektu, co pozwala uczniom pracującym w zespołach prezentować dzieciom krótkie, ciekawe formy rozwijające zainteresowania czytelnicze - teatralne, popularyzujące czytanie tekstów literatury dziecięcej i obcojęzycznej. W przygotowanie kolejnych spotkań, które odbywają się co tydzień, wkładają dużo pracy i kreatywności. Chcąc wzbogacić nasze działania podjęliśmy współpracę z biblioteką pedagogiczną. Zaowocowało to przygotowaniem w formie teatru kamishibai opowiadania pt. „Szukając Marudka” zawierającego elementy biblioterapii. Uczennice z innej grupy podjęły się dużego wyzwania: prezentacji bajek w języku obcym.

Uczennice z kl 1C Natalia Kozimor, Joanna Gorzynik, Magda Chmura pracują z grupą uczniów świetlicy SzP nr1.
Spotkania z dzieciakami na świetlicy szkolnej są zawsze wyczekiwane przez nas jak i dzieci. Nasza grupa zaproponowała dzieciom ciekawą formę , rozbudzającą kreatywność. Wspólnie z nauczycielem j. angielskiego przygotowałyśmy anglojęzyczną wersję tekstu pt. Jack & the Beanstalk, (Jaś Fasola). Forma teatralnego przedstawienia prezentowała fabułę opowiadania podczas 3 spotkań gdzie wspólnie z dziećmi przebierałyśmy się w postaci z bajki, co bardzo uatrakcyjniło nasze spotkania. Ja osobiście uważam że spotkania z dziećmi są fantastyczne, dają nam wiele radości satysfakcji i energii do codziennej pracy. Czasami musimy wykazać się niezwykłą kreatywnością, dzieciaki mają tyle powera i nigdy im nie dość rozrabiania.

Aneta Szymańska, Justyna Wójcik- SzP nr.1
Ja za każdym razem kiedy mam iść do dzieci to się cieszę, na samą myśl o ich roześmianych twarzach aż robi mi się miło na sercu. Dzieci okazują nam wiele sympatii, za każdym razem kiedy widza, że wchodzimy do ich sali biegną do nas i radośnie witają. Podczas spotkań czytamy bajki, dzieci chętnie opowiadają co zapamiętały. Okres świąt Bożego Narodzenia to okazja by opowiadać dzieciom o przygodach piernikowych ludków i wspólnie malować przygotowane pierniki. Mam nadzieję, że u was też miło spędzacie czas ze swoimi podopiecznymi i trzymamy kciuki żeby dalej nam tak znakomicie układała się współpraca. 

Gabrysia Czech i Laura Hudyka ucz. kl. 2E kontynuują pracę w programie drugi rok. 

Koniecznie chciałyśmy spotkać się z dotychczasową grupą dzieciaków. Staramy się aby nasza praca pozwalała im łączyć zabawę z nauką. Pamiętając o podstawowym założeniu programu ,,PoczytajMY" tematykę naszych spotkań realizujemy w oparciu o książkę Anny Czerwińskiej-Rydel ,,Nasze prawa, ważna sprawa". Często proponujemy dzieciom samodzielne czytanie z podziałem na role, co pozwala im lepiej zapamiętać naukę płynącą z opowiadań. Staramy się aby uczniowie byli kreatywni w działaniach. Okolicznościowe święta są dla nas inspiracją do uatrakcyjniania naszych spotkań. Wspólnie z dziećmi ulegamy tej atmosferze i wówczas nasze zajęcia przybierają charakter zabawy. 

Weronika Mazur, Kasia Pawlik, Szajdek Gabrysia, Sienkowska Ola uczennice klasy 1D odwiedzają dzieci przedszkola. 
Co tygodniowe spotkania z dziećmi zaczynamy pogadanką. Tematyka podyktowana jest aktualnymi wydarzeniami. Na zajęcia zawsze idziemy z krótką bajką lub opowiadaniem. Staramy się, tak dobierać teksty, aby zawierały jakiś morał, żeby dzieci coś z nich wyniosły. Po chwili rozmowy o czytance bawimy się. Dzieci za każdym razem mają mnóstwo energii ,maluchy wiedząc, że po czytance będzie zabawa, siedzą grzecznie i wsłuchują sie w tekst. Chcąc wzbogacić nasze działania podjęliśmy współpracę z biblioteką pedagogiczną. Zaowocowało to przygotowaniem w formie teatru kamishibai opowiadania pt. „Szukając Marudka” zawierającego elementy biblioterapii. Dzieci przedszkola z zainteresowaniem słuchały opowieści, po czym przedstawiły swoje ulubione, bądź wymarzone zwierzątka w formie ilustracji.

Jakub Florek i Dominik Zimny uczniowie klasy 2A prowadzą grupę dzieci edukacji wczesnoszkolnej w większości stanowionej przez chłopców.

Podjęliśmy się wyzwania ponieważ czuliśmy, że współpraca z młodszymi kolegami nauczy nas cierpliwości i odpowiedzialności w wykonywaniu powierzonych nam obowiązków. Zajęcie to sprawiło nam wiele radości oraz obudziło w nas poczucie obowiązku dzielenia się posiadaną wiedzą tudzież zdobytym doświadczeniem.
Spotkania prowadzimy w sposób wyjątkowy, ponieważ naszym celem jest obudzenie w nich głodu wiedzy. W tym celu wykorzystujemy różne formy zajęć m.in. zagadki, zadania logiczne i różne zabawy. Dzieci z chęcią współpracują z nami i aktywnie uczestniczą w zajęciach. Jesteśmy pewni, że nasze działania przyniosły oczekiwane rezultaty i dzieci będą poszerzać swoje horyzonty.

Dominika Zagórska, Ola Włodyka, Paulina Kosiba i Angelika Tęcza z klasy 1D również opisują swoje doświadczenia.
Nasze spotkania z dziećmi odbywają się w poniedziałki. Każde z nich rozpoczynamy od przeczytania książki, zdecydowanie najbardziej przypadły im do gustu przygody jelonka "Bambi". Po przeczytaniu prowadzimy konkursy - zadajemy pytania związane z przeczytaną książką lub obrazkami, którymi zawsze są zainteresowani. Staramy się urozmaicić każde spotkanie, dzieci wykonują rozmaite prace plastyczne. Zawsze daje im to wielką radość gdyż mogą pochwalić się swoimi zdolnościami i przy okazji porozmawiać z nami. Gdy są grzeczne podczas słuchania książki, na koniec zajęć zbieramy się w kółku i dzieci mogą wybrać sobie zabawę w którą się pobawimy. Choć czasami bywają nieznośne potrafią poprawić nam humor, a przecież to też jest bardzo ważne po całym dniu w szkole 

Natalka, Justyna i Jola odwiedzają dzieci wymagające wsparcia w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Strzyżowie. Spotkania te miały charakter wspólnych zabaw, w okresie bożonarodzeniowym pomagałyśmy dzieciom w przygotowywaniu kartek świątecznych. Spotkania odbywały się co drugi tydzień systematycznie. 

Uczniowie realizując program PoczytajMY przygotowują kolejne ciekawe, propozycje dla dzieci, które zaprezentują podczas następnych spotkań, a łączą one w sobie naukę i zabawę.