Program PoczytajMY
organizowany jest przez:
Aktualności
Alternatywna Lista Lektur - webinar i materiały
Podsumowanie webinarium oraz materiały.
W webinarium wzięło udział ponad 300 osób, dziękujemy za czas i zaufanie do nas. Webinarium powstało dzięki współpracy z Towarzystwem Inteligentnej Młodzieży, Fundacją Edico oraz Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Główne zagadnienia:
1. Dlaczego warto czytać dzieciom? - Przegląd badań:
- wpływ książki papierowej na odbiór i pracę mózgu,
- dlaczego powstała Alternatywna Lista Lektur,
- jak budować nawyk czytania.
2) Jak upowszechniać czytelnictwo w szkole? Pomysły i rozwiązania:
- przegląd badań czytelnictwa w Europie,
- Barry Zuckerman - książki na receptę. Pediatra i założyciel fundacji Reach Out and Read,
- Narodowy Trener Czytelnictwa - rozwiązania szwedzkie,
- Book sharing - zalety dzielenia się książką,
- książeczki kształcące kompetencje czytania,
- książki na korytarzach i w klasach,
- kumpel do czytania - reading buddies / lesepate (peer learning)
- czytanie na rozgrzewkę
- leseoma - wypożyczona babcia do czytania
- głośne czytanie
3) Omawiane książki:
- Timothy D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej,
- Anders N. Kwammen, Gimnazjum,
- Peter Watts, Ślepowidzenie,
- John Boyne, Lekkie życie Barnaby'ego Brocketa,
- Jeanne Birdsall, Rodzina Penderwicków,
- Frida Nilsson, Piraci Oceanu Lodowego.
4) Alternatywna podstawa programowa
- korelacja literatury z innymi przedmiotami
- opis propozycji dla szkół
5) 13 zasad nauki zgodnej z naturą mózgu
- na podstawie pracy prof Stanisława Konopackiego
- szczegóły zamieszczone w prezentacji do pobrania na dole strony.
Zapraszamy do obejrzenia webinarium.
Przydatne linki:
- NAGRANIE WEBINARIUM - https://www.youtube.com/watch?v=zMnMGcQWSOw
- Alternatywna Lista Lektur - https://tim.edu.pl/2020/12/alternatywna-lista-lektur/
- Maria Deskur, Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania - https://fpc.org.pl/supermoc/
- (ang) o bibiotece Tio Tretton w Sztokholmie - https://www.libraryjournal.com/?detailStory=stockholms-tio-tretton-library-gives-tweens-a-space-of-their-own
- Alternatywna Podstawa Programowa, prof Krzysztof Biedrzycki, do pobrania w formacie pdf - https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/26281
Załączone pliki:
prezentacja dr Michała Friedricha pt. "Mózg i nauka".
Prelegenci i prelegentki:
Edyta Plich
Dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), prezes Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauka Edico. Polonistka i dyplomowana specjalistka Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Doświadczenie dydaktyczne zdobyła jako nauczycielka i dyrektorka warszawskiego gimnazjum i liceum.
Magdalena Siekierzyńska
wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży, współzałożycielka fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO, dyrektorka szkoły językowej POLISH FOR YOU, polonistka, glottodydaktyk, trenerka efektywnego uczenia. Zajmuje się nowoczesną i skuteczną edukacją.
Dr Michał Friedrich
kierownik Zakładu Edukacji Polonistycznej na Wydziale Polonistyki UW. Autor książki Barok w poezji Jerzego Harasymowicza, współautor tomu Miłosz w szkole. Uczył języka polskiego w trzech warszawskich liceach, kierował Działem Naukowo-Oświatowym Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Wolny czas, który miewa rzadko, dzieli pomiędzy tajski boks, podróże po Skandynawii oraz polskich górach.