Alternatywna Lista Lektur - webinar i materiały

 

Podsumowanie webinarium oraz materiały.

W webinarium wzięło udział ponad 300 osób, dziękujemy za czas i zaufanie do nas. Webinarium powstało dzięki współpracy z Towarzystwem Inteligentnej Młodzieży, Fundacją Edico oraz Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Główne zagadnienia:

1. Dlaczego warto czytać dzieciom? - Przegląd badań:

- wpływ książki papierowej na odbiór i pracę mózgu,

- dlaczego powstała Alternatywna Lista Lektur,

- jak budować nawyk czytania.

2) Jak upowszechniać czytelnictwo w szkole? Pomysły i rozwiązania:

- przegląd badań czytelnictwa w Europie,

- Barry Zuckerman - książki na receptę. Pediatra i założyciel fundacji Reach Out and Read,

- Narodowy Trener Czytelnictwa - rozwiązania szwedzkie,

- Book sharing - zalety dzielenia się  książką,

- książeczki kształcące kompetencje czytania,

- książki na korytarzach i w klasach,

- kumpel do czytania - reading buddies / lesepate (peer learning)

- czytanie na rozgrzewkę

- leseoma - wypożyczona babcia do czytania

- głośne czytanie

3) Omawiane książki:

- Timothy D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej,

- Anders N. Kwammen, Gimnazjum,

- Peter Watts, Ślepowidzenie,

- John Boyne, Lekkie życie Barnaby'ego Brocketa,

- Jeanne Birdsall, Rodzina Penderwicków,

- Frida Nilsson, Piraci Oceanu Lodowego.

4) Alternatywna podstawa programowa

- korelacja literatury z innymi przedmiotami

- opis propozycji dla szkół

5) 13 zasad nauki zgodnej z naturą mózgu

- na podstawie pracy prof Stanisława Konopackiego

- szczegóły zamieszczone w prezentacji do pobrania na dole strony.

Zapraszamy do obejrzenia webinarium.

 

 

Przydatne linki:

- NAGRANIE WEBINARIUM - https://www.youtube.com/watch?v=zMnMGcQWSOw

- Alternatywna Lista Lektur - https://tim.edu.pl/2020/12/alternatywna-lista-lektur/

- Maria Deskur, Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania - https://fpc.org.pl/supermoc/

- (ang) o bibiotece Tio Tretton w Sztokholmie - https://www.libraryjournal.com/?detailStory=stockholms-tio-tretton-library-gives-tweens-a-space-of-their-own

- Alternatywna Podstawa Programowa, prof Krzysztof Biedrzycki, do pobrania w formacie pdf - https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/26281

 

Załączone pliki:

prezentacja dr Michała Friedricha pt. "Mózg i nauka".

 

Prelegenci i prelegentki:

Edyta Plich

Dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), prezes Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauka Edico. Polonistka i dyplomowana specjalistka Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Doświadczenie dydaktyczne zdobyła jako nauczycielka i dyrektorka warszawskiego gimnazjum i liceum.
 

Magdalena Siekierzyńska

wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży, współzałożycielka fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO,  dyrektorka szkoły językowej POLISH FOR YOU, polonistka, glottodydaktyk, trenerka efektywnego uczenia. Zajmuje się nowoczesną i skuteczną edukacją.

 

Dr Michał Friedrich

kierownik Zakładu Edukacji Polonistycznej na Wydziale Polonistyki UW. Autor książki Barok w poezji Jerzego Harasymowicza, współautor tomu Miłosz w szkole. Uczył języka polskiego w trzech warszawskich liceach, kierował Działem Naukowo-Oświatowym Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Wolny czas, który miewa rzadko, dzieli pomiędzy tajski boks, podróże po Skandynawii oraz polskich górach.