Jak rozwijać czytelnictwo?

Przedstawiamy kilka pomysłów na edukację czytelniczą w szkołach.
 
W niektórych szkołach położenie akcentu na rozwój czytelnictwa zaczęło funkcjonować jako jedno z remediów na dzisiejsze czasy – samotność, agresję, stres, trudności w skupieniu się i w nawiązywaniu relacji.  Koła czytelnicze, lekcje bostońskie i inne formy wspólnego czytania pozwalają się wyciszyć, złapać oddech, oderwać od ekranu i w bezpieczny sposób zacząć z sobą rozmawiać.
Jak wzmacniać czytelnictwo w czasie edukacji zdalnej?
Poniżej znajdziecie trochę konkretnych przykładów.
 
Przypominamy także, że w tej chwili trwają zapisy do programu "PoczytajMy”, w którym wspieamy szkolne społeczności w zakładaniu i prowadzeniu klubów czytelniczych https://poczytajmy.ceo.org.pl/.../rejestracja-do-programu...
 
  •  Zacznij dzień od wiersza
Podczas lekcji zdalnych czytaj codziennie głośno jeden wiersz lub pozwól, by uczniowie i uczennice czytali wiersze wybrane przez siebie. Możecie się dzielić refleksjami, ale nie musicie. Samo wysłuchanie i pomyślenie przez chwilę w ciszy pozwala się wyciszyć i skupić. Tę metodę może stosować każdy, bez względu na to, czego uczy. Wystarczy 3-5 minut, które często i tak poświęcamy na „uspokajanie” grupy. Z czasem niektórzy ośmielają się i zaczynają prezentować swoje ulubione wiersze.
 
  • Mów o tym, co czytasz
Nawet jeśli nie jest to książka przeznaczona dla dzieci czy młodzieży, warto podzielić się informacjami o niej. Podczas lekcji powiedz, dlaczego cenisz tę książkę, o czym ona jest, czemu ją wybrałeś/aś. Pokaż, że można czytać kryminały, reportaże, romanse i inne gatunki dla samej przyjemności czytania.
  •  Pytaj uczniów i uczennice, co oni czytają
Podczas zdalnych lekcji pozwól im rozmawiać o książkach, które cenią.
 
  •  Daj przestrzeń do rozmowy
W czasie spotkania online znajdź chwilę na dłuższą i głębszą rozmowę na temat konkretnej książki lub jakiegoś tematu poruszanego w literaturze. Twórz wokół czytania wspólnotę, nawet jeśli jest niewielka lub początkowo bierna.
  • Przypominaj, że nie ma złych książek
Przypominaj uczniom i uczennicom, że czytać mogą wszystko, co chcą: mangi, komiksy, fanfiki. Zadaniem nauczycieli i nauczycielek jest przekazanie radości z czytania, nawet jeśli styl niektórych książek sprawia, że zaciskają nam się pięści. Część z uczniów i uczennic odkryje kiedyś, że czytanie Dostojewskiego jest świetne, część nie – ważne, by nigdy nie przestali czytać i czytali to, co jest na miarę ich chęci i możliwości.
  •  Wprowadź czytanie bostońskie
Metoda bostońska to czytanie uczniom i uczennicom rano i danie im przestrzeni po południu (w trakcie lekcji) na samodzielną lekturę. W zdalnej edukacji nie każdy skorzysta z tej przestrzeni: niektórzy uciekną do gry lub komórki. Nie mamy na to wpływu. Część wybierze dowolną książkę i z wdzięcznością poświęci 20 minut na czytanie w ciszy, a potem, być może na powiedzenie kilku słów na ten temat. Z czasem pociągną za sobą większość grupy.