Kocie czytanki i zabawy

Grupa wolontariuszek biorących udział w projekcie „PoczytajMY” wybrała się 10 lutego 2017 r. w odwiedziny do maluszków. Tym razem obdarowany słownym przekazem został oddział „zerówkowy” Katolickiej Szkoły Podstawowej w Oleśnicy.
17 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Kota. Dlatego też uczestniczki zdecydowały się na opracowanie i przeprowadzenie spotkania poświęconego temu motywowi. Zwierzęta są dosyć przyjemnym tematem dla dzieci; był już Dzień Pluszowego Misia, więc teraz przyszedł czas na domowych lokatorów...

Do przeczytania najmłodszym wybrałyśmy książeczki „Agnieszka opowiada bajkę” Joanny Papuzińskiej oraz „Tomek Kociak” Beatrix Potter.
Pierwszy tytuł chciałyśmy przedstawić w przyjemny i zrozumiały sposób, a więc w tym celu podzieliłyśmy tekst na odpowiednie role, w które każda z nas się wczuła.
Technika w przypadku opowiastki Beatrix Potter, którą wspólnie zastosowałyśmy, to uproszczony kamishibai – prowizoryczny teatr mówiony, podczas którego opowiadający zmienia ukazywane widzom ilustracje. Dzięki temu dzieci widziały mistrzowskie obrazki angielskiej artystki.
Kilka spotkań grupy projektowej poświęciłyśmy też na opracowanie zabaw oraz planowanie, jak będziemy wyglądać jako… koty.

 



W drogę czas!

W drogę wyruszyłyśmy tuż po drugiej lekcji. Spokojny marsz upłynął nam szybko, a towarzyszyły mu ekscytacja i wspólne rozmowy. Mijani mieszkańcy często uśmiechali się na nasz widok – nie co dzień widzi się gimnazjalistów z namalowanymi na twarzy wąsami i czarnym noskiem. Było to miłe doświadczenie. Na miejscu powitała nas pani bibliotekarka Dorota Kamaszyło, która wskazała nam miejsce, gdzie możemy zostawić rzeczy i przygotować się do wystąpienia.
Przebrałyśmy się w stroje, założyłyśmy uszy i przymocowałyśmy ogony. Ostatnie poprawki nie były nam potrzebne – wzięłyśmy nasz ekwipunek i z uśmiechem weszłyśmy do sali.
Wiktoria Mróz zadała kilka prostych pytań i wyjaśniła, w jakim celu tu przybyłyśmy. Ola Konieczna zaśpiewała piosenkę Janusza Radka „Wskoczył kot na płot”. Po jej występie nie było już wątpliwości, co będzie tematem spotkania i o czym będą książki.
Maluchy cierpliwie wysłuchały dwóch nie najkrótszych bajek, a przed przystąpieniem do zabaw ustawiły się w kolejce po koci makijaż.

Pierwszą zabawa – przygotowana przez Anię Całą – to „Przebij balona, zostań kotem!”, polegająca na przebiciu balona i wykonaniu zadania znajdującego się wewnątrz niego. Huk przebijanej, naciągniętej gumy z jednej strony rozbawił wszystkich, a z drugiej nieco wystraszył. Maluszki radziły sobie z trudną pantomimą i odgadywaniem prezentowanych czynności.

 


„Gdzie jest kotek?” to delikatnie urozmaicony „chowany” – animatorki chowały pod koszulkę splecione ręce, a dzieci zgadywały, która gimnazjalistka ukrywa pluszową kicię; można to było odgadnąć po… miauczeniu.
Zuzanna Hordyńska przygotowała puzzle, które następnie zostały rozdane przez wolontariuszki opiekujące się dziecięcymi grupkami. Cała konkurencja polegała na jak najszybszym scaleniu obrazka.


Na koniec „małe kotki” rzucały kłębkiem wełny do pojemnika. Po udanym rzucie można było odebrać nagrodę. Jako nagród użyłyśmy wykonanych przez naszego kolegę Sebastiana Zasadę modelinowych zawieszek w kształcie figlarnych kociaków, które nawlekałyśmy i zawiązywałyśmy dzieciom jako talizmany na szczęście. Poczęstowałyśmy także każdego walentynkowym lizakiem, który kontrastował z wybraną przez nas okazją.
Po reakcjach oraz szerokich uśmiechach można było się domyśleć, czy nasz repertuar gier i zabaw spodobał się maluchom.

 


Po zakończeniu zabaw przyszedł czas na tradycyjne zdjęcie grupowe. Spędziłyśmy też z dziećmi trochę czasu na koleżeńskich rozmowach o zainteresowaniach, zabawkach czy domowych pupilach.
Obie strony nie chciały się rozstać. Opiekunki były oblegane przez dzieciaki. Obiecałyśmy im, że kiedyś jeszcze się spotkamy. I na to liczymy.
Wychowawczynie grupy, panie Anna Jaros i Grażyna Zelinka, oraz nasz projektowy opiekun, pani Marzena Tyl, wykonywały zdjęcia.

 



Rozwijamy się! To dobrze!

Chociaż początkowo obawiałyśmy się, czy całokształt akcji zostanie dobrze odebrany i czy sobie poradzimy, nasze zmartwienia okazały się niepotrzebne. Już po pierwszych spotkaniach w ramach „PoczytajMY!” nasza pani opiekunka otrzymała kilka zaproszeń do różnych szkół.
Uważamy, że nie ma nic bardziej satysfakcjonującego jak uśmiech dziecka po przeczytanej powiastce.
Liczymy na powtórkę!


Skład grupy: Anna Cała, Agata Cieszkowska, Zuzanna Hordyńska, Laura Kwoczała, Wiktoria Mróz, Dominika Witkowska.
Tekst: Laura Kwoczała
Fotografia: Marzena Tyl