Miś Paddington w Częstochowie

W Szkole Podstawowej nr 38 im. Ludwika Zamenhofa w Częstochowie działa klub czytelniczy pod opieką pani Iwony Tutak. W tym roku szkolnym szkoła po raz pierwszy bierze udział w programie Centrum Edukacji Obywatelskiej „PoczytajMy”. Klub rozpoczął działania od nawiązania kontaktu z Miejskim Przedszkolem nr 38 w Częstochowie. Jego członkowie przedstawili cel i zasady realizacji programu, a następnie ustalili harmonogram spotkań. Szkoła i przedszkole mieszczą się w tym samym budynku. Ułatwia to współpracę i pozwala nie tracić czasu na dojazdy. Spotkania czytelnicze odbywają się regularnie, raz w miesiącu, w piątek. W zajęciach uczestniczą dwie grupy przedszkolaków: „Myszki” oraz „Żabki”. W czasie większości spotkań dzieci spotykają się z bohaterem serii popularnych książek Michaela Bonda o Misiu Paddingtonie.

W październiku odbyły się pierwsze zajęcia czytelnicze pt. „Bajkowe MISIE”. Na spotkanie z dziećmi przyniesiono misie. Członkowie klubu czytelniczego rozpoczęli zajęcia od zabawy – „Jak witają się zwierzęta?” (naśladowanie ruchów i dźwięków wydawanych przez zwierzęta). Następnie zaprezentowano, jak witają się misie. Przybliżono dzieciom różne sylwetki misiów – bohaterów literackich, filmowych: Uszatka, Kolargola, Paddingtona, Kubusia Puchatka oraz Troskliwych Misiów. Dzieci wysłuchały rymowanek o misiach oraz obejrzały ilustracje w książkach. Następnie same opowiadały o misiach. Na zakończenie spotkania zaproponowano wspólną zabawę w kole przy piosence „Jadą, jadą misie”.

Wprowadzeniem do kolejnych zajęć była zabawa „Depesza o zaginionym misiu”. Dzieci zostały poinformowane, że do przedszkola przyszła tajemnicza depesza z Peru. Na zajęcia uczniowie przynieśli mapę świata. Dzieci mogły zobaczyć, jaką długą drogę pokonał adresowany do nich list. Uczennice pokazały na mapie, gdzie leży Peru oraz Polska. Odczytano list, z którego przedszkolaki dowiedziały się, że zaginął miś i trzeba go odnaleźć. Następnie obejrzały fotografię dołączoną do listu, która miała im ułatwić rozpoznanie zagubionego misia. Poszukiwania rozpoczęto od razu. Członkowie klubu podpowiedzieli dzieciom, aby zadały pytanie po angielsku: „Czy lubisz marmoladę?” – „Do you like marmalade?”. Dzieci chórem zapytały, ale niestety nie otrzymały żadnej odpowiedzi. To oznaczało, że nie ma wśród nich poszukiwanego misia.

W dalszej części spotkania przedszkolaki nauczyły się „Pieśni łakomczuchów”. Uzupełniały słowa wiersza - gestami. Później został odczytany fragment książki o Paddigtonie. Po lekturze dzieci odpowiadały na pytania: Skąd się wzięło imię Paddington?, Co miał na szyi miś?, Co było napisane na karteczce?, Gdzie może być miś? Klub czytelniczy przyniósł na zajęcia także globus. Dzięki temu dzieci mogły zobaczyć, gdzie na kuli ziemskiej leży Polska, a gdzie Londyn. Na zakończenie spotkania dzieci zostały zaproszone do zabawy przy piosence „Mucha w samolocie”.

W marcu zajęcia w przedszkolu zostały poświęcone dobrym manierom. Wzorem do naśladowania był miś Paddington, który ma nienaganne maniery angielskiego gentlemana.
Zajęcia rozpoczęły się od zabawy: „Powitanie różnymi częściami ciała”, np. witają się nasze: dłonie, kolana, brzuchy, łokcie, czubki palców…
Następnie uczniowie porozmawiali z dziećmi o tym, z kim i jakimi słowami należy się witać. Dzieci opisywały sytuacje, w których należy mówić „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”. Jedna z członkiń klubu odczytała fragment książki „Miś zwany Paddington”, o wizycie misia w teatrze. Dzieci odpowiadały na pytania: Jak Paddington przywitał się z portierem, a portier z nim? W jaki sposób to się odbyło? Nauczyły się powitania po angielsku: Hello! Nice to meet you! Wspólnie przywitano misia po angielsku, bo tylko taki język rozumie Paddigton. Aby uatrakcyjnić zajęcia uczniowie zaproponowali zabawy. „Pozdrowienia międzynarodowe” – członkowie klubu prezentowali różne formy pozdrowień, które dzieci naśladowały w parach. Kolejna zabawa to „Spacer gentlemana po Londynie”, podczas tego spaceru gentleman spotyka różne osoby i różnie reaguje na te spotkania. Za każdym razem uczniowie pokazywali, jak zachowuje się gentleman, a dzieci naśladowały. Aby utrwalić zwroty grzecznościowe powtórzono razem rymowankę „Grzeczne słówka”.

Pod koniec kwietnia dzieci zwiedzały razem z Misiem Paddingtonem łazienkę i omawiały czynności związane z higieną. W role przewodników wcielili się uczniowie z klasy 4a: Matylda Szymczyk, Kinga i Karol. Na zajęcia przynieśli przedmioty, które na co dzień można znaleźć w łazience (szczoteczka do zębów, pasta do zębów, szampon, gąbka/myjka, ręcznik, mydło, grzebień, lusterko itp.). Spotkanie rozpoczęło się od ćwiczenia polegającego na odgadywaniu „Jakie przedmioty zwykle znajdują się w łazience?”. Aby umieć odpowiedzieć na pytanie, dzieci wysłuchały fragmentu książki „Mis zwany Paddington”, a następnie wymieniały i opisywały przedmioty. Uczniowie wyjaśnili dzieciom, że w Anglii, inaczej niż w Polsce, w większości domów są dwa osobne krany: jeden do wody ciepłej, a drugi do zimnej (hot, cold). Zajęcia zakończyły się wspólną zabawą przy piosence „Mydło lubi zabawę”, dzieci pokazywały ruchem jej treść, tańczyły i śpiewały.