„PoczytajMy” w zeszłym roku szkolnym

W ramach programu „PoczytajMy” młodzież przy wsparciu dorosłych opiekunów tworzy kluby czytelnicze i organizuje spotkania z książką dla dzieci. Wspólna lektura to okazja do rozmowy, zabaw i poznania siebie nawzajem.

W ubiegłym roku szkolnym kluby czytelnicze, biorące udział w programie, wykazały się dużą pomysłowością i zaangażowaniem. Oto kilka przykładów ich działań:

 

Klub pani Anny Giemzy – Jurgi z Zespołu Szkół Ogólnokształcących – Technicznych w Lublińcu

W ramach jednego ze spotkań, uczennice czytały „Baśnie” H. Ch. Andersena: „Brzydkie Kaczątko” i „Calineczkę”. Aby urozmaicić pracę z „Baśniami” członkinie klubu przygotowały kolorowanki, quizy oraz gry i zabawy ruchowe. Efekt był rewelacyjny! Po godzinie zajęć dzieci nie chciały wypuścić dziewczyn z sali.

Uczennice mówią, że: „praca z dziećmi to dla nas wspaniałe doświadczenie, uczymy się jak dobrze zorganizować czas, czym zająć dzieci, żeby dobrze się bawiły, jak utrzymywać dyscyplinę. Wszystkie te zadania nie są łatwe, ale nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko wyzwania, z którymi trzeba sobie radzić. W naszej szkole wizyty w przedszkolach to już tradycja, gdyż odbywają się regularnie co miesiąc. Nasze spotkania z dziećmi są dobrze zorganizowane, ponieważ wielu rzeczy już się zdążyliśmy nauczyć oraz poprawić, tak aby nie popełniać błędów.”

Uczennice Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Grali z klubu czytelniczego pod opieką pani Agnieszki Dołęgi próbowały przekonać przedszkolaków, że „Wróżki istnieją naprawdę” – taki tytuł nadały przygotowanemu przez siebie spotkaniu.  Uczennice tak relacjonują to wydarzenie: „Nasz pobyt w zerówce wzbudził duże zainteresowanie. Dzieci już po powitaniu miały rączki w górze i pytały o nasze stroje. Wyjaśniłyśmy im powód swej wizyty i nietypowe przebranie. Potem chętnie usiadły w kółeczku i słuchały opowieści o wróżkach. Chętnie też wypowiadały się o sytuacjach opisanych w książce. Wspólnie tworzyliśmy portrety ulubionych wróżek. Na zakończenie zapytałyśmy dzieci, czy wróżki istnieją naprawdę. Przedszkolaki zgodnie odpowiadały, że w książkach tak.”

Klub pani Anny Węglarz z Miejskiego Gimnazjum nr 4 w Oświęcimiu

„Moim zdaniem nasze wypady do przedszkola były bardzo udane. W czasie ostatniej wizyty zapytałyśmy przedszkolaków, które z czytanych bajek zapamiętały? Najbardziej zapadły im w pamięć te, w których użyłyśmy najwięcej kostiumów. Stwierdziły też, że bardzo spodobały im się nasze przedstawienia” – mówi jedna z członkiń klubu czytelniczego.

Klub pani Beaty Siwiec z Gimnazjum nr 2 w Warszawie

Tym razem klub czytelniczy zaprosił przedszkolaki do swojej szkoły. Przygotował dla nich zajęcia przyrodnicze. Doświadczenia połączone były z czytaniem wierszyków m.in. o Świetliku, Żarówce, Lodówce czy Kuchence. Zajęcia były różnorodne, maluchy obserwowały zjawiska fizyczne, badały w jakich warunkach zapali się świetlówka, pod wpływem jakiej substancji utworzy się wir mleczny. Dużym zainteresowaniem małych gości cieszyły się samodzielnie wykonane doświadczenia. Wiele emocji wzbudziło "Chemiczne jojo", czy też fruwające w wodzie rodzynki, a także balon przekłuty patykiem do szaszłyków.

Klub ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 20 w Rybniku pod opieką pani Katarzyny Trzebunii czytał przedszkolakom książkę o Wróbelku Elemelku autorstwa Hanny Łochockiej. Uczennice podzieliły się tekstami i systematycznie odwiedzały dzieci. Po pewnym czasie okazało się ze przedszkolaki już na nie czekają. W czasie spotkań każdy przedszkolak wykonał swojego Elemelka, który ozdobił salę. Ptaszki wykonane były z pasków brystolu połączonych ze sobą w określony sposób. Razem z Wróbelkiem Elemelkiem klub czytelniczy zabierał przedszkolaki do leśnej szkoły: poznawały zasady poruszania się po drogach, dowiedziały się, że nie wolno się przejadać, trzeba zdrowo się odżywiać, dowiedziały się, jak należy bezpiecznie zachowywać się przy ognisku i jak w nim upiec ziemniaki.

Jedna z uczennic Liceum Ogólnokształcącego w Strzyżowie z klubu czytelniczego założonego przez panią Ilonę Nowicką tak opowiada o czytaniu najmłodszym: „Uczestnictwo w programie  pozwoliło nam wzbogacić się o cenne doświadczenia w zakresie pracy z dziećmi, oraz zyskać więcej pewności siebie. My same, angażowałyśmy się w nasze spotkania całym sercem i starałyśmy się, aby dzieci były zadowolone z naszej obecności. Program "PoczytajMy” uczy młodych ludzi, takich jak my, jak budować więzi, pozwala nam zaobserwować na czym polega wykonywanie zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej  oraz daje szansę pracy o charakterze  wolontaryjnym. Jest to bardzo cenne doświadczenie, a dodatkowo praca z dziećmi  przynosi nam  wiele radości i satysfakcji”.