Webinarium PoczytajMy - film i pytania

Wow! Webinarium wstępne już za nami - serdecznie dziękuję za to tak liczną grupę i wszystkie dobre praktyki oraz pytania. Wszystko postaram się podsumować, a dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć, umieszczam link do filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=2UG4MsHP1JM

Cieszę się bardzo, że mogłam poznać i te osoby, które są od dawna w projekcie (niektóre osoby nawet odnalazły swoje zdjęcia na prezentacji) i nowe, które dopiero zaczynają pracę z klubami. Wnieśli Państwo do webinarium i do projektu mnóstwo pozytywnej energii i ciekawych pomysłów na działania. Żałuję, że nie mogę być Państwa uczennicą :)

I, oczywiście, czekam za zdjęcia, zgody (dziś wyślę powiadomienia wszystkim, od których je już dostałam) i Państwa dobre praktyki. Proszę też o mejle wszystkie te osoby, które chcą jescze dołączyć do szkoleń.

Dzielmy się swoją wiedzą i wspólnie świętujmy nasze sukcesy.

 

Pytania, jakie pojawiły się w czasie webinarium:

1. Czy sami wybieramy książki na spotkania?

Co semestr staramy się wysłać dwie-trzy książki do każdego z klubów, ale też gorąco zachęcam do korzystania z własnych zasobów.

2. Czy działania związane z picturebookami są w ramach klasycznego PoczytajMy, czy też są osobnym projektem?

Ponieważ picturebooki są coraz bardziej popularne i mają duże grono odbiorców (a nawet święcą triumfy zagranicą, jak "Ignatek szuka przyjaciela" Pawła Pawlaka), włączyliśmy je do głównego, klasycznego "PoczytajMy". Jeśli w międzyczasie uda się nam zorganizować jeszcze dodatkowe działania, będą one dotyczyły zapewne jakiegoś bardzo konkrentego tematu.

3. Czy zgody można zeskanować?

Dopóki nie mogą Państwo dostarczyć oryginałów, tak, ale oryginały też muszą do nas dotrzeć. Można je przywieźć na szkolenie.

4. Jaka jest forma szkoleń?

Wszystkie nasze szkolenia stacjonarne są warsztatami. Staramy się wykorzystywać metody aktywne :)

Książki polecane przez nauczycielki i nauczycieli

- książki Joanny Papuzińskiej

- "Chłopiec z Lampedusy" Rafał Witek

- "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek" Justyna Bednarek

- "Koty, czyli historie z pewnego podwórka" Melania Kapelusz

Dobre praktyki, wspaniałe pomysły, ciekawe działania

- p. Anna: Pomysł na jesienne spotkanie czytelnicze - Inspiracją był wiersz Brzechwy o królu Borowiku Prawdziwym. Uczniowie robili potem las w słoiku (ziemia, liście, kora, grzybek)

- p. Jadwiga, p. Anna: Uczniowie w klubie czytelniczym sami układają pytania do tekstu, robią karty pracy, kolorowanki i gry.

- p. Agnieszka organizowała w szkole Noc Bibliotek, panie Sylwia, Joanna i Anna organizują własne "Noce w Bibliotece".

- p. Anna: czytanie z elementami dramy. Uczniowie odgrywają część ról/scenek.

- p. Bogumiła - łączymy działania klubu z naszym kołem teatralnym.

- p. Anna - do książek robimy lalki czytelnicze (proszę zajrzeć do powakacyjnej galerii, są zdjęcia!)

- p. Anna - na początku spotkania czytamy krótkie opowiadanie, a następnie rozmawiamy o treści i dopowiadamy dalszą część. Gdy zakończymy, jest herbatka i słodycze.

- p. Aneta - polecam bajki Ignacego Krasickiego - dzieci w przedszkolu będą mogły same przygotować pacynki ze zwierzętami.

- p. Bogumiła - "Literacki Sherlock Holmes" - umieściłam na terenie szkoły komerty s pytaniami dotyczącymi książek. Osoba, która kopertę odnalazła i prawidłowo odpowiedziała, otrzymywała nagrodę.

- p. Agnieszka - gramy w 5 sekund - na podobnych zasadach, ale wymieniamy tytuły książek i bohaterów.

- p. Bogusława - robiłam kilka gier terenowych np. na podstawie Mikołajka.

-  p. Bogusława i p. Jadwiga - organizowały Dzień Kropki.

- p. Anna - escape room: zaginął twórca, po fragmentów tekstu uczniowie odgadywali kim jest, po suchym pieczywie i rozpoczętym serku kiedy, po rozrzuconym męskim ubraniu, co się wydarzyło... występował i kotek Puszek... i świeża wątróbka... a nawet podświetlony szkielet w piwnicy.

- p. Joanna - organizowała literacko Światowy Dzień Zwierząt.

- p. Bogumiła - w ubiegłym roku dzieci pisały opowiadanie "Z babcinej torebki". W odpowiedniej torebce umieściłam różne przedmioty: bilet, naszyjnik, wycinek z gazety i inne. DZieci pisały opowiadania, w których wszystkie te przedmioty musiały występować.

Tylko 47 minut spotkania, a tyle pomysłów!