DOMY w Gołczy

Jesteśmy uczniami klasy ósmej podczas dwóch spotkań klubu czytelniczego w bibliotece Szkoły Podstawowej w Gołczy ustaliliśmy na początku, jak będzie wyglądać nasza współpraca, czym będziemy się zajmować, by dowiedzieć się czym jest zrównoważone miasto. Poznaliśmy podstawowe kryteria: jakość życia mieszkańców, wpływ miast na środowisko naturalne, dziedzictwo kulturowe i czynniki sprzyjające rozwojowi gospodarczemu. 

Na początku brzmiało to wszystko bardzo skomplikowanie!!! Bo strach ma zawsze wielkie oczy! Niektórzy chcieli nawet rezygnować z udziału w klubie. Ale już po chwili połączyliśmy nasze siły i zaczęliśmy działać, każda z grup otrzymała zadanie, mieliśmy przygotować informacje czego mogą potrzebować różni mieszkańcy miasta, by poczuć się dobrze w miejscu, w którym żyją. Poznaliśmy też konkretne przykłady zrównoważonych miast w Polsce np. w bliskim nam Krakowie rozwiązania antysmogowe. Przeczytaliśmy i pracowaliśmy z tekstem Jędrzeja Witkowskiego Twoje połączenie ze światem.


Kilka osób z naszego klubu wzięło udział teście wiedzy o zrównoważonym rozwoju miast na przykładzie trzech metropolii kontynentu afrykańskiego: Dakaru, Nairobi oraz Lagos i w nagrodę otrzymali grę Miasta Afryki. Postanowiliśmy spotkać się z naszymi młodszymi kolegami z klasy czwartej i przy wykorzystaniu nowej wiedzy porozmawiać i poczytać z nimi o domach. Zaczęliśmy od przeczytania im książki C. Ellisa Domy. Byli zachwyceni!!! Bo można mieszkać w… bucie, na walizkach, domu nordyckiego boga i jeszcze w innych miejscach… Potem każdy mógł powiedzieć, gdzie chciałby/ nie chciałby mieszkać.

Najwięcej frajdy mieli czwartoklasiści przy rysowaniu własnych domów. Później rozmawialiśmy o ich domach. Kolejnym ciekawym zadaniem było [w naszym przypadku znów narysowanie] domu jako miejsca bezpiecznego, wygodnego i funkcjonalnego dla różnych potrzeb różnych mieszkańców. Nasi młodsi koledzy byli bardzo zadowoleni z warsztatów, które dla nich zorganizowaliśmy.

Klub czytelniczy ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gołczy