Artystyczne działania

Klasa piąta z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu w ramach programu PoczytajMy przeprowadziła kilka działań, niemało także obmyśliła, a zrealizuje po egzaminach ósmoklasisty, który zdajemy w kwietniu.

Zaczęliśmy od naszego codziennego otoczenia - od sali, którą się opiekujemy, pracowni polonistycznej naszej szkoły. Przemalowaliśmy ją i wyposażyliśmy w elementy związane z czytaniem - zdjęcia naszych ulubionych pisarzy na ścianie (w samym centrum znalazł się Amos Oz, którego pożegnaliśmy kilka tygodni temu), fotografie stojące, wydruki dużych portretów, cytaty (np. "Czytamy, by wiedzieć, że nie jesteśmy sami" - C. Lewis), kupiliśmy dywan, na którym czasem głośno czytamy albo słuchamy wierszy czytanych przez opiekunkę projektu (taki wprowadziliśmy zwyczaj). Wierzymy, że taka aura daje nam i innym uczennicom i uczniom spędzającym czas w tej przestrzeni chęć, by  wrócić do domu i sięgnąć po książkę.

Wzięliśmy udział w inspirowanej literaturą wystawie "Biblioteka Wyobraźni" (od 13 listopada 2018 na Scenie Wspólnej). Stworzyliśmy książki artystyczne..

Zaprosiliśmy do udziału w wyzwaniu czytelniczym i rozbudowaliśmy listę rekomendacji książkowych. Bo Philip Pullman miał rację, pisząc:

Dzieci potrzebują sztuki, opowieści, poezji, muzyki tak samo, jak potrzebują miłości, jedzenia, świeżego powietrza i zabawy. Jeśli nie dasz dziecku jedzenia, szkoda rychło będzie widoczna. Jeśli nie pozwolisz mu korzystać ze świeżego powietrza i zabawy, szkoda może nie być widoczna przez kilka lat, ale jest permanentna. Efekty kulturalnego głodu nie są dramatyczne ani natychmiastowe. Niełatwo je zauważyć. […] Każde dziecko ma prawo do doświadczenia kultury.

Nasze wyzwanie czytelnicze brzmiało: Ze stworzonej przez Bliskich-Dorosłych (Rodziców i Wychowawczynię) listy książek wybierzcie taką, którą przeczytacie solo lub umówicie się na czytanie w tym samym czasie z koleżanką lub kolegą. Po tym wypełnijcie metryczkę lektury:

Metryczka książki

 

Autor:

Tytuł:

Bohaterowie:

Ulubione zdanie z książki:

 

Kolor, z jakim kojarzy mi się książka:

 

Dlaczego kojarzy mi się z tym kolorem:

 

Czy warto ją polecić innym? Dlaczego?

 

Joanna Roszak, opiekunka klubu czytelniczego

w Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu