Czytamy w Jaśliskach

Oto jak przebiegał program PoczytajMy w Szkole Podstawowej w Jaśliskach!

Październik 2017r.

„W świecie bajek Jana Brzechwy”

Pod takim hasłem cztery grupy uczniów pod opieką p. Janiny  Szczurek rozpoczęły w październiku spotkania czytelnicze z maluchami. Odwiedziły m.in. 3, 4, 5 – latki oraz dwie klasy pierwsze. Naszym celem było zapoznanie dzieciaków z następującymi tekstami „Na straganie”, „Kaczka Dziwaczka”, „Pomidor”, ,,Leń", ,, Kwoka " a także rozwijanie nawyku czytania poprzez zabawę. Jak się okazało maluchy zaangażowały się całkowicie w nasze działania, a nam dostarczyły one wiele radości i satysfakcji.

3,4-latki „Dzieci okazały się bardzo aktywne i szybko podawały na zadawane pytania poprawne odpowiedzi. Podzieliśmy je na grupy i rozdaliśmy puzzle. Z małą pomocą tworzyły piękne obrazki nawiązujące do wcześniej przeczytanych wierszy.  Otrzymały naklejki, które przykleiły do plakatu z własnymi imionami. Po zrobieniu grupowego zdjęcia zaczęły malować wcześniej przygotowane kolorowanki. Na koniec poczęstowaliśmy je ciastkiem                          i cukierkami. Według mnie spotkanie odbyło się w miłej atmosferze, ponieważ dzieci były bardzo chętne do współpracy z nami. Mam nadzieję, że dzięki tej wizycie maluchom spodobało się czytanie książek, bo tak jak mówiła W. Szymborska „Czytanie jest najpiękniejszą zabawką, jaką sobie ludzkość wymyśliła”. Ania

5-latki „Dzieciaki były bardzo grzeczne i chętnie odpowiadały  na zadawane im pytania. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymywały naklejki. Kolejnym punktem programu było kolorowanie. Podczas malowania każde dziecko po kolei podchodziło do stolika na którym leżał duży plakat aby odbić palec zamoczony w farbie obok swojego imienia.  Dzieciom bardzo spodobała się ta zabawa. Pod koniec spotkania rozdaliśmy wszystkim zakładki do książek oraz podarowaliśmy słodki upominek.
Mamy nadzieje,  że uczestnikom akcji podobał się przebieg zorganizowanych przez nas zajęć”. Ula

klasy I „ Zadawaliśmy dzieciom pytania dotyczące przeczytanych tekstów o różnym stopniu trudności, na które chętnie odpowiadały. Za poprawną odpowiedź dostawały naklejki. Następnie na tablicy narysowaliśmy rebus, który szybko i sprawnie rozwiązały. Rozdaliśmy im także kolorowanki, na tym zakończyło się nasze spotkanie. Myślę, że zajęcia przebiegły w miłym i wesołym nastroju. Mam nadzieję, że dzieciom się podobało i że dobrze się bawiły”. Patrycja

Listopad 2017r.

„Dzień Pluszowego Misia”

„Dnia 24 listopada 2017 roku uczniowie ze szkoły podstawowej w Jaśliskach udały się do młodszych kolegów w celu rozpowszechniania akcji ,,Poczytajmy" Dwie grupy z klasy drugiej gimnazjum „rozszerzały umysły” dzieciom z oddziału przedszkolnego tekstami związanymi z pluszakami. Nie ukrywamy, że praca z dziećmi, które tak naprawdę niedawno zaczęły swoją przygodę ze szkołą, wymaga wiele trudu. Na początku  zaprezentowano dwa fragmenty tekstów ,,Kubuś Puchatek" i ,,Miś Uszatek". Następnie maluchy odpowiadały na zadane pytania. Ponadto każdy przyniósł swojego misia, którego przedstawił. Na twarzach tychże młodych ludzi można było zauważyć uśmiech, wszystkie dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w akcji”. Damian


 „24 listopada 2017  wybraliśmy się do klasy 1b. Był to Dzień Pluszowego Misia. Na przerwie poszliśmy do klasy rozłożyć plakaty. Po dzwonku dzieci usiadły w półkolu, a my zaczęliśmy czytać rozdział z bajki ,,Kubuś Puchatek'' z podziałem na role. Po przeczytaniu każde z dzieci podchodziło kolejno do torby, w której były schowane części ciała Puchatka, aby ułożyć go w całości. Następną zabawą było przyczepienie ogonka Kłapouchemu. Każde dziecko miało zakryte oczy, dostawało ogonek i jednym ruchem ręki musiało go przyczepić. Przy tej zabawie mieli najwięcej frajdy. Gdy po kolei dzieci przyczepiały ogonek my zaczęliśmy rozkładać grę ,,Łapy''. Była to tak jakby gra planszowa, tylko pionkami były dzieci. Skakały po dużych łapach, rzucały ogromną kostką, a my czytaliśmy im pytania. Po skończonej grze dzieci składały ,, Przysięgę Pluszowego Misia''. Dostały medal, odznakę i czekoladowego misia. To była lekcja pełna miłych wrażeń z bardzo mądrymi dziećmi. Chętnie wybralibyśmy się do nich jeszcze raz”. Maja

„Od razu gdy weszliśmy do klasy I b przedstawiliśmy się dzieciakom i rozdaliśmy im plakietki z imionami. Następnie Mateusz przeczytał dzieciom tekst pt. „Dlaczego warto czytać?”. Razem z Natalią przeczytaliśmy fragment książki  pt. ,, Przygody Kubusia Puchatka- Wiosna’’. Następnie dzieci projektowały legitymacje szkolne dla swoich misiów. Później zorganizowaliśmy zabawę pod nazwą ,,Kinderki”. Następnie pobawiliśmy się w zabawę ,,Przyczep Kubusiowi części ciała’’. Na koniec dzieci podpisały się na plakacie przy tym dostały medale i się z nimi pożegnaliśmy. Ten dzień bardzo mi się podobał mam nadzieje, że takich projektów w naszej szkole będzie więcej”. Wiktoria

Grudzień 2017r.

„W świątecznym nastroju”

„22 grudnia wraz z moją grupą wyruszyliśmy do pięciolatków z projektem " Poczytajmy - bajki Bożonarodzeniowe. " Po przedstawieniu się zaczęliśmy czytać krótkie bajki, dzieci słuchały bardzo uważnie. Następnie zadawaliśmy różne pytania typu czy lubią święta? Co im się w świętach podoba najbardziej itp. Następnym punktem naszego spotkania było dekorowanie pierników. Po kilkunastu minutach wszyscy umieli już śpiewać kolędę " Przybieżeli do Betlejem. " Następnie rozdaliśmy im kolorowanki, gdy dzieci spokojne malowały, my w tym czasie chowałyśmy czekoladowe cukierki po całej klasie. Po 10 minutach malowania, moje koleżanki z grupy wyjaśniły dzieciom zasady gry. Chodziło w niej o to, aby poszukać jednego cukierka i szybko wbiec na środek klasy. Przewidywałyśmy na tą zabawę około 10 minut, lecz poszło szybciej niż się spodziewałyśmy. Wszystkie dzieci w bardzo krótkim czasie znalazły słodycze. Na sam koniec rozdałyśmy im medale z choinkami, po czym zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze i mam nadzieję, że wszystkim się podobało”. Natalia

„19.12.17r. z klasą 1a, rozpoczęliśmy zajęcia dotyczące nastroju bożonarodzeniowego. Na początku przedstawiliśmy swoją grupę i wytłumaczyliśmy pierwszakom co będziemy robić. Po zapoznaniu ich  z tematem zajęć usiedliśmy w kółku. Dwie koleżanki z grupy czytały teksty o symbolach Bożego Narodzenia, do których były zadawane pytania. Dzieci chętnie się zgłaszały, a za dobrą odpowiedź dostawały nagrodę w postaci naklejki. Następnie pierwszaki losowały z pudełeczka pytania i próbowały na nie samodzielnie odpowiedzieć. Potem podzieliliśmy je na grupy dwuosobowe  i rozdaliśmy im rebusy. Mieli niewielkie problemy z ich rozwiązaniem, ale pomogliśmy im. Chwilę potem rozdaliśmy dzieciakom kolorowanki, które po pokolorowaniu zawisły na ich klasowej gazetce. Następnie pobawiliśmy się w grę " ciepło , zimno' co bardzo im się spodobało. Po męczącej zabawie zagraliśmy w wisielca. Pierwszaki w dość szybki sposób odgadywały zapisane na tablicy hasła. Na samym końcu zaśpiewaliśmy wspólnie kolędę pt.:" Dzisiaj w Betlejem ", po czym udaliśmy się na lekcje. Mam wielką nadzieję , że zajęcia o nastroju bożonarodzeniowym podobały się klasie” Sandra

Akcja czytelnicza

„Dzień Pluszowego Misia”

W listopadzie przeprowadziliśmy akcję czytelniczą pt. „W Dniu Pluszowego Misia”. Na korytarzu przygotowaliśmy dwie gazetki. Jedna pt. „Jak to z tym pluszowym misiem było?” druga „Kubuś Puchatek nauczy Cię życiowych mądrości”.

Dzieci mogły zapoznać się z historią Kubusia Puchatka oraz innych misiów, bohaterów książek i filmów oraz poczytać sporo mądrości życiowych wypowiedzianych przez Puchatka.

W bibliotece przygotowaliśmy wystawę książek, których bohaterami są misie. Na każdego ucznia, który odwiedził w tym dniu naszą bibliotekę czekały konkursy. Po udzieleniu  poprawnej odpowiedzi na wylosowane pytanie każdy otrzymywał misiowego żelka, dyplom „Przyjaciela Pluszowego Misia” a na najmłodszych czekały także misiowe odznaki.

Janinna Szczurek, 

Szkoła Podstawowa w Jaśliskach