Jak zaprzyjaźniliśmy się z książkami w... Przyjaźni!

Uff! Bardzo się napracowaliśmy w klubie czytelniczym w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Przyjaźni. Właśnie zakończyliśmy wszystkie działania. Ale... zacznijmy od początku! 

Spotykaliśmy się regularnie od marca. Pani Ania Reich, opiekunka naszego klubu zbierała wszystkich i dużo dyskutowaliśmy. O książkach,jakie czytamy, o książkach, które chcielibyśmy poczytać dzieciom. Uczestniczyliśmy również w zabawach integracyjnych. Nasza pani opiekun prowadziła ciekawe zajęcia i zawsze inspirowała nas do aktywnej pracy. Przed każdym spotkaniem czytelniczym odbyliśmy 3-4 spotkania. Musieliśmy opracować scenariusze naszych zajęć,
przygotować niezbędne materiały, nauczyć się śpiewać piosenki,  a czasami nawet poćwiczyć taniec. Nasze pierwsze spotkanie dotyczyło Kubusia Puchatka i odwiedziliśmy zerówkę z naszej szkoły.

Oto scenariusz naszego pierwszego spotkania czytelniczego:

I SPOTKANIE CZYTELNICZE „PoczytajMy” – 25.04.2018. (środa, klasy „0”A i ), 8.25-10.05
KUBUŚ NASZYM PRZYJACIELEM
Przebieg spotkania:
1.      Wprowadzenie
Członkowie klubu czytelniczego witają się z dziećmi. Dzieci siedzą przed tablicą, na której jest zawieszony zakryty obrazek-plakat przedstawiający Kubusia Puchatka. Uczennica/uczeń pomału odsłania obrazek. Zadaniem zerówkowiczów jest odgadnięcie, kto jest na tym obrazku. Następnie z dużego pudełka członkowie klubu  wyciągają różne maskotki przedstawiające postać Kubusia Puchatka i innych bohaterów z książki A.A. Milne.  Maskotki misiów pomogą w bliższym poznaniu się dzieci i młodzieży.
Podróż do „Krainy Misiów” – młodsze dzieci przedstawiają swoje Misie i opowiadają wszystkim jego historię i jaką rolę spełnia on w życiu dziecka.

2.      Integracja.
Następuje krótka rozmowa o misiach i o znajomości bohaterów książki. „Jestem…, Lubię misie…, lubię miodek, nie lubię miodu…” . Następuje odśpiewanie „Mruczanki do Kubusia Puchatka”:
Dziwny jest niedźwiedzi ród,
Że tak bardzo lubi miód.
Bzyk-bzyk-bzyk, ram-pam-pam.
Co to znaczy? Nie wiem sam.

W ten sposób zerówkowicze przenieśli się do Stumilowego Lasu; następuje interpretacja głosowa fragmentu książki.

3.      Czytanie.
Głośne czytanie  tekstu opartego o fragment książki  A.A. Milne „Kubuś Puchatek” -  rozdział IV: „W którym Kłapouchy gubi ogon, a Puchatek go znajduje”. Tekst czytają uczniowie, którzy są podzieleni na role. Podczas czytania uczennica przebrana za Kłapouchego chodzi między dziećmi i odgrywa poszczególne sceny.

4.      Zadania po czytaniu.

Zabawa „Znaleziony ogon”: na tablicy zawieszona jest postać Kłapouchego. Ochotnicy podchodzą do tablicy i z zawiązanymi oczami starają się przypiąć osiłkowi ogon. Pozostałe  dzieci starają się nakierować ochotnika mówiąc, gdzie przypiąć ogon (w lewo, w prawo, w dół, w górę). Dzieci tworzą pociąg i poruszają się po sali w rytm piosenki „Jadą, jadą misie..”. Pociąg prowadzi uczeń przebrany za Kłapouchego i pozostali członkowie klubu czytelniczego.
Konkurs wiedzy o Kubusiu Puchatku – dzieci odpowiadają na pytania dotyczące książki i jej bohaterów:
- Jak nazywa się las, w którym mieszka Kubuś Puchatek?
- Co najbardziej lubi robić Tygrysek?
- Jak ma na imię chłopiec, który odwiedza Kubusia i jego przyjaciół?
- W jakim kolorze jest bluzeczka Kubusia?
- Który z przyjaciół Puchatka hoduje marchewkę?
- Kogo Tygrysek uczył tańca „Hopaj – siupaj”?
- Kto jest najmądrzejszy w Stumilowym Lesie?
Za każdą poprawną odpowiedź dzieci otrzymują drobne nagrody. Wręczenie każdemu dziecku orderu: „Przyjaciel Kubusia Puchatka” – nawiązanie do nazwy miejscowości Przyjaźń (w takim miejscu są sami przyjaciele Kubusia).

5. Zadania na zakończenie
Wręczenie każdemu dziecku orderu: „Przyjaciel Kubusia Puchatka” – nawiązanie do nazwy miejscowości Przyjaźń (w takim miejscu są sami przyjaciele Kubusia). 
„Małe co nieco” – dzieci są zaproszone do wcześniej przygotowanego stolika, na którym znajdują się liczne smakołyki – w czasie poczęstunku odtwarzane są piosenki z  animowanej bajki o Kubusiu Puchatku („Kilku kumpli weź…”, „Kołysanka Puchatka”, „Hupaj, siupaj, skok,”, „Ćwiczę – góra, dół”, „Już zawsze, na zawsze”). Kolorowanie obrazków z postacią Kubusia Puchatka.

Maluchy były bardzo zadowolone. Słuchały w skupieniu, pięknie odpowiadały na pytania konkursowe; najbardziej ucieszyła dzieci zabawa w pociąg. Nawet wychowawczyni dzieci, pani Beata wyruszyła z nami wszystkimi do Stumilowego Lasu. Kiedy po paru dniach spotykaliśmy się na szkolnym korytarzu - doskonale nas pamiętały.  Opowiadały też o ciasteczkach, które upiekła dla nich Dobrusia i Zuzia. A obrazki Kubusia i Kłapouchego wisiały klasie zerówki jeszcze długo. Maluszki bardzo polubiły zabawę w przyklejanie ogona Klapouchemu.

Następnie zaczęły się przygotowania do kolego spotkania czytelniczego. Tym razem wybraliśmy książeczkę "Bajki - wychowajki" Dominiki Słomińskiej. Z tekstem "Brunek nie che myć rąk udaliśmy się do drugiej zerówki. Często spotykaliśmy przed tym zdarzeniem, bo należała się dobrze przygotować. Podobnie, jak przy Kubusiu Puchatku. Nasze II spotkanie czytelnicze zaplanowaliśmy następująco:

II SPOTKANIE CZYTELNICZE – „PoczytajMY”  klasa OB, 16.05.2018, godz. 8.25-10.05

„Bruno nie chce myć rąk” (Bajki wychowajki , Dominika Słomińska)
 

Wprowadzenie
1.      Uczeń pyta przedszkolaki, o zabawy na podwórku – jakie one są, kiedy dzieci się bawią, z kim.
2.      Następnie uczeń pyta, jak wygląda dom na wsi i co możemy spotkać na takim podwórku.
3.      Uczennica z klubu czytelniczego wprowadza dzieci w tematykę czytanego na zajęciach tekstu, np. „Za chwilę przeczytamy Wam historię o Brunku, który przyjechał na wieś na wakacje do swoich dziadków. Chłopiec miał jednak pewną wadę. Posłuchajcie.”

 

Czytanie
1.      Uczniowie czytają tekst z podziałem na fragmenty i role. Jeden z członków klubu czytelniczego jest przebrany z Bruna i w trakcie czytania wykonuje stosowne ruchy i pozy wykorzystując np. zestaw do zbierania owadów.
2.      W trakcie czytania  - moment zabaw i moment wypowiedzi pani doktor o bakteriach -  na tablicy odsłonięte zostają schematy dwóch dłoni. Na pierwszej pojawiają się wszystkie czynności Bruna, na drugiej bakterie.
3.      Wyznaczeni uczniowie z klubu czytelniczego przyklejają odpowiednie obrazki do schematów dłoni.
4.      Kiedy pojawia się informacja o syropie, chłopiec grający Bruna – dostaję do wypicia ”syrop”.
5.      Nauka mycia rąk: zgodnie z zalecania pani doktor – po zakończonym czytaniu – dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej: stajemy w kółeczku  i naśladujemy ruchy za prowadzącym ćwiczenia,
- odkręcamy kran,
-puszczamy wodę,
- moczymy rączki,
- mydlimy pachnącym mydełkiem i śpiewamy „Wlazł kotek na płotek…”
(ruchy zgodne z tablicą „Jak myć ręce”, taka sama jest wyświetlana jednocześnie na tablicy multimedialnej – uczeń prowadzący zabawę dokładnie pokazuje, jaką czynność należy wykonać) 
- po myciu rąk wycieramy je w czysty ręcznik.
6.  „Pa, pa niedobre bakterie…” – członkowie klubu czytelniczego zapraszają dzieci do powstania i stanięcia w kółeczku. Wszyscy śpiewają piosenkę „Mydło wszystko umyje..” Następnie wybrane przedszkolaki na hasło „Pa, pa niedobre bakterie” odklejają ze schematu rąk symboliczne bakterie.

Zakończenie
1.      Podpisywanie przez dzieci z zerówki kartek słowami: woda , mydło, ręka (jeśli dziecko nie będzie potrafiło zapisać podanych słów, wykonają to członkowie klubu czytelniczego)
2.      Wykonanie przez przedszkolaków plakatu O ZDROWIE DBAM, WIĘC CZYSTE RĄCZKI MAM (2-4 grupy).
3.      Przedszkolaki otrzymują jabłka. Ostatnim zdaniem jest umycie rąk zgodnie z otrzymanym i  zalaminowanym schematem i zjedzenie zdrowej przekąski.
4.      Grupa przedszkolaków  otrzymuje od klubu czytelniczego mydło w płynie.

I tym razem spotkanie i cala zabawa z czytaniem wypadła nam dobrze, Wszystko się udało, dzieciaki były zadowolone, a wychowawczyni p. Agata najbardziej ucieszyła się z zalaminowanego schematu mycia rąk. Największe wrażenie wywarły na dzieciach "wizualizacje bakterii". Mamy nadzieję, że to pozostanie im na zawsze i będą często myły swoje rączki...

Trzecie spotkanie zorganizowaliśmy razem z naszą opiekunką w Szkole Parafialnej w Żukowie. Pojechaliśmy do klasy I. Zanim to jednak nastąpiło, czekało nas wiele spotkań przygotowujących. Wybraliśmy tekst - opowiadanie z książeczki "Bajki - wychowajki". Tym razem tekst dotyczył kłamstwa i nosił tytuł "Brunek i zbita szyba".
Tak to przygotowaliśmy:

III SPOTKANIE CZYTELNICZE –  „PoczytajMY” Szkoła Parafialna w Żukowie, klasa I, 18.05.2018.
„Brunek  i zbita szyba”

1.Wprowadzenie
Opiekun grupy przedstawia klub czytelniczy i wyjaśnia cele zajęć uczniom z pierwszej klasy. Uczeń z klubu czytelniczego wita się z klasą. Starsi uczniowie podają młodszym po jednym zdaniu, w którym kryje się kłamstwo. Dzieci muszą poprawić i sprostować błędne informacje:
- Miód jest gorzki.
- Dzisiaj padał śnieg.
- Wakacje są w zimie.
- 1+1= 4
- Kot mieszka w budzie i szczeka.
- Ryby latają w powietrzu.
- Dzisiaj jest poniedziałek.
Uczeń z klubu pyta: „Czy było Wam miło, kiedy mówiliśmy Wam te zdania? Przecież my Was oszukaliśmy i mówiliśmy nieprawdę”. Pierwszaki opowiadają o swoich uczuciach.

2. Czytanie
Uczniowie z klubu czytają tekst opowiadania. Potem następuje pogadanka, na temat tekstu:
- Czy dzieci przeżyły podobną sytuację?
- Jak się wtedy czuły?

3. Zabawa ruchowa – „Kłamstwo ma krótkie nogi”
Uczniowie zapraszają  młodszych kolegów do zabawy: „Sprawdzimy  teraz, czy wygodnie chodzi się nam z krótkimi nogami” – uczniowie próbują chodzić kucając i pokonują wcześniej przygotowany tor przeszkód. Następnie gimnazjaliści tłumaczą znaczenie powyższego przysłowia.

4. Zadanie – układanie puzzli – „rozbite szyby”
„Trochę się zmęczyliśmy. Teraz usiądzie i ułóżcie przygotowane przez nas puzzle.” Po ułożeniu puzzli dzieci przyklejają je na wspólny papier, który jest opisany: „KIEDY ZROBISZ COS ZŁEGO, LEPIEJ OD RAZU SIĘ PRZYZNAJ DO TEGO.”
Krótka rozmowa nt. możliwości poprawy swojego zachowania i wartości prawdy.

5. Zadanie – mapa skojarzeń KŁAMSTWO/PRAWDA
Dzieciom zostają przedstawione obrazki  (personifikacje) Prawdy i Kłamstwa. Dzieci podają lub zapisują na tablicy swoje skojarzenia i uczucia związane z obrazkami.

6. Zadanie – „zamknięcie kłamstwa”
„Teraz zamknijmy kłamstwo” – obrazek przedstawiający kłamstwo zostaje zamalowany kratkami przez dzieci. Tym samym kłamstwo zostaje niejako uwięzione.

7. Zakończenie
Wspólne zaśpiewanie piosenki „Kto kłamie mamie…” J. Skubikowskiego i M. Januszka. Wręczenie dzieciom krówek – ciągutek oraz medali „Mówię prawdę – nie kłamię”.

Maluszkom bardzo podobały się przygotowane przez na puzzle i to, że zbitą szybę  można "posklejać " na nowo. Największą radość sprawiło im jednak "zamknięcie" kłamstwa w więzieniu. Dzieci czuły się też bardzo dumne, kiedy otrzymały medale.


Wszystkie spotkania pokazały nam, że musimy dobrze zaplanować naszą prace i wtedy zawsze osiągniemy zamierzony cel. Kontakt z młodszymi kolegami i koleżankami było dla nas miłym doświadczeniem, mogliśmy się poczuć prawie jak nauczyciele. Poza tym dzieci chętnie z nami tańczyły, śpiewały i wygłupiały się. Potem bardzo często zaczepiały nas w szkole, tak jakby były dumne, że mają "starszych braci i siostry" w szkole. Pani Ania mówi, że to nas bardzo uwrażliwiło i pomogło nam poznać samych siebie. Z pewnością nie zapomnimy chwil spędzonych w naszym Klubie Czytelniczym.
A na koniec czekało nas jeszcze jedno  spotkanie - wspólna pizza z panią Anią!


Nasza Akcja Czytelnicza odbyła się 25 maja 2018 roku. Zaplanowaliśmy różne działania. Oczywiście dobre pomysły podpowiadała nam również nasza opiekunka. Do akcji przygotowywaliśmy  się dużo wcześniej. Najpierw powstała gazetka ścienna o historii prasy i druku - bo przecież tez ma związek z książkami i czytaniem. Następnie  przygotowywaliśmy plakaty o Akcji Czytelniczej i zapraszaliśmy do udziału w  Konkursie Wiedzy i Historii Prasy i Druku. Konkurs ten odbył się 24.05.2018. Nad jego przebiegiem czuwała pani Ania, ona przygotowała również zadania konkursowe.


Na szkolnym holu pojawił się także napis "PoczytajMY". 25 maja rozpoczęła się nasza Akcja. Zaprosiliśmy obu panów dyrektorów do przeczytania dzieciom bajki "Zuzia idzie do zoo", którą otrzymaliśmy od CEO. Wszystko rozpoczęło się krótkim apelem, na którym wyjaśniliśmy, jakie działania są podejmowane w szkole, kto należy do klubu czytelniczego i co udało nam się zrobić dotychczas. Pan Jacek i pan Marek czytali przepięknie, a maluch z klas 0-III Słuchały opowiadania jak zaczarowane. Wszyscy byliśmy bardzo wzruszeni, ale najbardziej chyba nasi dyrektorzy... Pan Marek powiedział nawet, że to tak mała rzecz - czytanie - a jednocześnie tak wielka i ile można dać dzieciom tylko (albo - aż!), po prostu im czytając. Przygotowaliśmy dla dyrektorów dyplomy z podziękowaniami za chęć czytania i przychylność dla wszystkich działań naszego Klubu Czytelniczego.


Oczywiście był też krótki teścik po czytaniu. Dzieci, które znały odpowiedź na zadawane pytani, otrzymywały w nagrodę kolorowanki.

Po niej  klasy VII i uczniowie gimnazjum wykonywali plakaty pt.: "CZYTAM, WIĘC JESTEM", a klasy 0- VI miały wykonać klasową książkę. Wszystkie prace trafiły na konkurs i zostały nagrodzone przez pana dyrektora. Wywiesiliśmy je również na głównym holu szkoły wraz z lapbookami uczniów klasy IV o "Opowieściach z Narnii".


Wszystko, co zaplanowaliśmy, udało nam się zrealizować.  Mamy też wrażenie, że dzieci bardzo chcą, by przychodzić do nich dalej i czytać im częściej. Po interpretacji głosowej  tekstu przez panów dyrektorów wcale nie chciały wrócić do swoich zajęć...
Chcemy tutaj również podziękować wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania akcji "PoczytajMY". To dzięki  niej jesteśmy bardziej otwarci na młodsze dzieci w szkole i bardziej otwarci na... nowe wyzwania czytelnicze. Odkryliśmy, że w Przyjaźni naprawdę zaprzyjaźniliśmy się z książką.

Klubowicze i Klubowiczki ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Przyjaźni

pod opieką p. Anny Reich