Książeczki, babeczki i mnóstwo zabawy

Chcielibyśmy Wam przedstawić, jak zrealizowaliśmy program PoczytajMy w Zespole Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Krakowie. Opiekunką naszego klubu była p. Monika Szarek-Sławińska.

O pomaganiu w zdrowiu i chorobie

Uczennice klasy trzeciej gimnazjum podczas kwietniowych spotkań w przedszkolu poruszyłyy z dziećmi wiele ważnych tematów, m.in. czytaliśmy bajkę o pomaganiu w domowych obowiązkach. Dzieci chętnie chwaliły się tym, w jaki sposób pomagają rodzicom. Z zaciekawieniem nas słuchały i chętnie uczestniczyły w rozmowie. Podczas następnych spotkań chciałyśmy poruszyć ich wyobraźnią, więc przeczytałyśmy bajkę o chorym smoku i wróżce Weronice. Dzieci bardzo szybko wymyślały lekarstwa na chorobę zwierzęcia oraz mówiły nam o swoich wymyślonych przyjaciołach. Bawiłyśmy się z nimi w ich ulubione zabawy, m.in. chodzi lisek koło nogi, grałyśmy w zgadywanki oraz układaliśmy puzzle. Według nas były to udane wizyty.

Weronika, kl. 3b g

Z książką na świetlicy

W dniach styczniowych w Gimnazjum nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Krakowie wraz z koleżanką z klasy, udałyśmy się do szkolnej świetlicy, aby poczytać dzieciom. Spotkania odbywały się co tydzień przez cały miesiąc. Na pierwszych spotkaniach czytałyśmy im książkę pt. ,,Kiedy Święty Mikołaj spadł z nieba’’. Dzieci na każdym spotkaniu słuchały uważnie i były bardzo ciekawe fabuły  książki. Po tym, jak przeczytaliśmy im pewien fragment utworu, zadawaliśmy  pytania dotyczące opowieści. Dzieciaczki zgłaszały się bardzo chętnie i prawidłowo odpowiadały na pytania, dodatkowo dodawały coś od siebie, jakie są ich przemyślenia. Po skończonym mini quizie przyszła pora na zabawy. Bawiłyśmy się z nimi w Głuchy telefon, Szymon mówi oraz Ciuciu babkę. Przy tym wszystkim nie brakowało uśmiechów na ich twarzach. Uczniowie nie mogli doczekać się kolejnych spotkań wraz z zabawami. Ja bardzo się cieszyłam z ich  reakcji  i chętnie przeprowadzałam dalsze spotkania.

Pod koniec lutego odbyło się ostatnie spotkanie w ramach projektu ,,Poczytajmy’’. Razem z koleżanką z klasy w świetlicy czytałyśmy uczniom szkoły podstawowej baśnie Andersena. Dzieci były już zaznajomione z nimi,więc odpowiadania na późniejsze pytania dotyczące czytanych baśni nie sprawiało im problemu. Następnie przeszłyśmy do zabaw . Dzieci dobrze się ze sobą bawiły oraz chętnie uczestniczyły w rozrywkach. Pod koniec dałyśmy dzieciom cukierki i podziękowałyśmy za uczestniczenie w warsztatach. Bardzo mi się podobało prowadzenie spotkań, był to mile spędzony czas.

Oliwia, kl. 3bg

Zwierzątka

To był nasz pierwszy dzień. Wybrałyśmy grupę Zajączków, czyli 4-latków. Najpierw usiedliśmy w kole, poznaliśmy się, mówiąc imię i swoje ulubione zajęcie. Potem podzieliłyśmy dzieci na grupy, z której każda była określonym okazem hodowlanym. Dzieci wydawały odgłosy i opowiadały o wybranych zwierzątkach. Potańczyliśmy też "chocolate" i "kaczuszki" oraz pobawiliśmy się w kilka zabaw m. in. szukanie kolorów. Na koniec poprosiłyśmy, aby narysowali nam swoje ulubione zwierzę. Dzieci chętnie wykonywały wskazane przez nas zadania.

Martynka

Kolejne spotkanie odbyło się 19 marca również w grupie czterolatków. Na początku zrobiliśmy zabawy ruchowe. Potem śpiewaliśmy piosenkę „Wlazł kotek na płotek” dźwiękami wydawanymi przez różne zwierzęta. Kolejnym punktem naszego spotkania było czytanie. Usiedliśmy na dywanie w kółku i czytałyśmy dzieciom "Martynkę" autorstwa Wandy Chotomskiej, która bardzo im się spodobała.

Kubuś Puchatek

26 marca ponownie pojawiłyśmy się w przedszkolu. Tym razem czytałyśmy maluszkom ukochanego przez wszystkich „Kubusia Puchatka”. Pomimo młodego wieku dzieciaki były bardzo zainteresowane przygodami misia. Podczas czytania przytulały się do nas i uważnie słuchały. Na sam koniec przeprowadziłyśmy „relaksację” (zaczerpniętą wprost z naszych zajęć teatralnych).

Zajęcia teatralne

W dniu 30 kwietnia wybrałyśmy się do grupy mieszanej. Tamtego dnia przedstawiłyśmy się dzieciakom i przeszłyśmy do zabaw. Na początku grałyśmy w kolory, a następnie w lustro. Zrobiłyśmy również rozgrzewkę teatralną. Oczywiście nie mogło zabraknąć tańca i śpiewu. Dzieci bardzo dobrze wykonywały zadane przez nas zadania, co ułatwiało nam pracę z nimi.

Emocje mówią do nas - z wizytą na lekcji etyki

Uczennice klasy 3a i 3 b g, Weronika, Emilia, Zuza i Oliwia, postanowiły odwiedzić grupę uczestniczącą w zajęciach z etyki. Przeczytały książeczkę o podstawowych uczuciach pojawiających się w życiu każdego człowieka, tj. złość, smutek, radość. Co mówią o nas emocje? Jak je odczytywać? Jak sobie radzić ze smutkiem i jaką rolę on pełni w naszym życiu? To pytania, na które uczniowie starali się odpowiadać. Odegraliśmy uczucia. Kostka zrobiona przez gimnazjalistki wskazywała, jaką emocję ma pokazać gracz za pomocą mimiki i gestów. Starsze koleżanki opowiedziały także o swoich odczuciach związanych z dojrzewaniem, m.in. o gniewie, który się pojawiał, a także o wielkiej roli rodziców w życiu. Tematy te wywołał fragment filmu „ W głowie się nie mieści”.

Zabawy w ogródku

To spotkanie było pierwszym, w kompletnym składzie, grupy o nazwie Motylki. Z okazji dopisującej pogody postanowiłyśmy przeprowadzić zajęcia na zewnątrz. Zabrałyśmy więc 5-latki na plac zabaw i rozpoczęłyśmy spotkanie od przedstawienia się. Następnie usiłowałyśmy przeprowadzić kilka zabaw z piłką, jednak rozszalałe dzieci rozpierała energia. Postanowiłyśmy wykorzystać ich niespożyte siły i  zorganizowałyśmy gry, w czasie których mogły pobiegać,  takie jak murarz, rybak, berek czy rekin.

Babeczka i książeczka, czyli o akcji czytelniczej z nutką słodyczy

Klub czytelniczy kl. 3a i 3b gimnazjum zorganizował w szkole akcję czytelniczą. Podczas przerw między lekcjami na korytarzach szkolnych dziewczęta z chęcią zapraszały dzieci i młodzież do zabawy, w której można było wygrać cukierka lub babeczkę. Uczniowie z zaciekawieniem podchodzili do naszych stanowisk, by dowiedzieć się na czym polega zadanie. Aby wygrać nagrodę uczestnik musiał wykazać się wiedzą z poszczególnych dziedzin literatury. Dla najmłodszych znalazły się zagadki oraz pytania związane z ,,Kubusiem Puchatkiem”, ,,Pszczółką Mają” lub ,,Franklinem”. Klasy od 4-7 szkoły podstawowej zmagały się z dopasowaniem cytatów do książki, w jakiej się on pojawił, min. do ,, Harrego Pottera”, ,,Ani z Zielonego Wzgórza”, ,,Hobbita” itp. Na najstarszych, czyli klasy gimnazjum i liceum, czekało nie lada wyzwanie. Ten, kto uważał na lekcjach języka polskiego, nie miał z tym kłopotu, a mianowicie uczniowie kręcili kołem fortuny. Na kole umieszczone zostały nazwiska najsłynniejszych pisarzy, m. in. Kochanowski, Słowacki, Szekspir. Po wylosowaniu nazwiska uczestnik musiał odpowiedzieć na pytanie związane z postacią i wykazać się wiedzą, podając jeden tytuł z jego dzieł. Nauczyciele również z chęcią kręcili kołem fortuny. W rezultacie wszystkie nagrody zostały rozdane, a my zyskałyśmy satysfakcję z wiedzy, którą wykazali się uczestnicy. Udowodnili, że język ojczysty wcale nie jest taki nudny, lecz interesujący. Mamy nadzieję, że uczniom również bardzo się podobało.

 Klub PoczytajMy kl. 3a i 3b g

z Zespołu Szkół  Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Krakowie

pod opieką p. Moniki Szarek-Sławińskiej