Motyle i czytanie

W naszej Szkole Podstawowej nr 50 we Wrocławiu Klub Czytelniczy działał bardzo prężnie. Uczniowie bardzo chętnie brali udział w cotygodniowych spotkaniach, przygotowując tematy spotkań czytelniczych dla najmłodszych. Nawiązaliśmy współpracę z Przedszkolem nr 149 ,,Tęczowa polanka" oraz Przedszkolem nr 126 we Wrocławiu. Klub tworzyły uczennice z klasy piątej szkoły podstawowej. Klubowiczki przeprowadziły cztery  spotkania dla przedszkolaków i dwa dla dzieci z oddziału 0 z naszej placówki.

Były zajęcia dotyczące domów - rodzaje domów ludzkich i zwierzęcych.Dzieci dowiedziały się jak wyglądają domy ludzi z różnych stron świata oraz w jakich domkach mieszkają zwierzęta.Na koniec zajęć wykonywały z kartonu dom o jakim marzą, ozdabiając go według własnego pomysłu. Zajęcia były przeplatane zabawami dotyczącymi tematu. 

Uczniowie przeprowadzili również zajęcia, których głównym tematem był pociąg. Czytaliśmy ,,Lokomotywę" J.Tuwima i tworzyliśmy pociąg z przygotowanych wcześniej papierowych wagoników. Każde dziecko mogło zaprojektować własny wagonik pociągu. Chcąc pokazać uczniom, że czytanie może mieć różnorodne formy, przygotowaliśmy dla dzieci Teatr Kamishibai. Bajka miała tytuł ,,Czułość" Antoine Guilloppe i opowiadała o uczuciach, bliskości i dorastaniu. Dzieci były zachwycone tą formą przedstawiania historii.Wstępem do bajki było odgadywanie uczuć przedstawianych przez kolegów i koleżanki.


W ramach akcji czytelniczej zorganizowaliśmy wielopokoleniowe czytanie wierszy J.Brzechwy i J.Tuwima. Do akcji zaprosiliśmy nauczycieli i babcię jednej z uczennic. Planujemy zorganizować kolejne międzypokoleniowe czytanie wierszy. Zamierzamy się również włączyć w czerwcowe Święto Wolnych Książek, czytając, bawiąc się i tworząc. 

W naszej szkole powstała także ściana z cytatami, zachęcającymi do czytania. Z otwartej książki wylatują motyle, na których naklejone zostały cytaty. Dekoracja przyciąga wzrok i zachęca do sięgnięcia po lekturę. 


Zorganizowaliśmy również konkurs na książkę napisaną przez uczniów klas III. Powstało kilkanaście prac, które zostały wyeksponowane w bibliotece szkolnej. W świetlicy powstał kącik czytelniczy, z którego może korzystać każdy
i zrelaksować się z dobrą lekturą. Zrewitalizowaliśmy nasz kącik bookcrossingowy i powołaliśmy do życia kolejny. W miejsce małego regału, stanął duży kolorowy, przyciągający wzrok. 

Uczniowie nauczyli się samodzielności w planowaniu spotkań czytelniczych, dobieraniu tematyki i organizowaniu zabaw dla najmłodszych. Chcemy kontynuować działalność klubu w przyszłym roku ponieważ widzimy efekty, a przede wszystkim zaangażowanie uczniów.

Edyta Patora, opiekunka klubu czytelniczego

w Szkole Podstawowej nr 50 we Wrocławiu