Wysłannicy z krainy baśni

W naszej Szkole Podstawowej nr 11 w Słupsku program był realizowany przez młodzież z klasy 2e (Ula, Julka, Ola, Maja, Klaudia). Do współpracy zaprosiliśmy Miejskie Przedszkole nr 2 w Słupsku. Aby przygotować zajęcia spotykaliśmy się raz w tygodniu (czasem częściej). Nasza pierwsza wizyta w przedszkolu miała charakter „roboczy”, ponieważ jej celem było uzyskanie informacji o grupie, którą chcieliśmy odwiedzać, aby organizować zajęcia czytelnicze. Po przeprowadzeniu wywiadu z wychowawczynią grupy (pięciolatki) oraz obserwacji dzieci, uzyskaliśmy odpowiedzi na interesujące nas pytania (np. „Jak długo dzieci są w stanie skupić się podczas słuchania bajek i innych tekstów?”, „Czy dzieci mają swoich ulubionych bohaterów literackich?”, „Czy w grupie są dzieci niepełnosprawne?”). Wszystkie te informacje wykorzystaliśmy, opracowując scenariusze zajęć z przedszkolakami. Zawsze staraliśmy się, by każde spotkanie było starannie przygotowane i tworzyło określony blok tematyczny. Poszczególne zajęcia, zawierały m.in.: czytanie bajek i opowiadań (z podziałem na role), zagadki, naukę piosenek i układów tanecznych, wykonywanie prac plastycznych itp.


Każda wizyta w przedszkolu była dla nas nie tylko niepowtarzaną przygodą, ale również wielkim wyzwaniem. Z perspektywy czasu (i naszych doświadczeń) stwierdziliśmy, że największe emocje towarzyszyły nam podczas przeprowadzania naszych pierwszych zajęć. Przygotowywaliśmy się do nich z wielkim zapałem i zaangażowaniem. Jednak byliśmy również pełni obaw, czy wszystko będzie przebiegało tak, jak zaplanowaliśmy.
Przewodnim tekstem inspirującym nas do napisania scenariusza była bajka „Trzy małe świnki”. Po przywitaniu się z dziećmi Julka zadała im zagadkę dotycząca świnki. W ten sposób przedszkolaki, odgadując poznały temat zajęć. Bajkę  „Trzy małe świnki” odczytały (z podziałem na role) – Ula i Maja.

Pomimo tego, że tekst był długi, dzieci słuchały bardzo uważnie i dlatego bez problemu odpowiedziały poprawnie na pytania sprawdzające znajomość treści bajki. Następnie nałożyliśmy przedszkolakom na główki opaski z emblematem świnki i zaprosiliśmy do udziału w zajęciach plastycznych. Polegały one na pokolorowaniu sylwetek świnek, które dzieci przyczepiły do odpowiedniej planszy z namalowanymi przez nas domkami (tak jak w bajce: z drewna, słomy i cegły). A potem przyszedł czas na zajęcia muzyczne. W pierwszej części „instruktorka” Ola uczyła piosenki „Kumple”. 

Następnie najodważniejsze przedszkolaki uczestniczyły w nauce gry na gitarze, podczas której nasza koleżanka odkryła w sobie talent pedagogiczny.


Zajęciom przeprowadzonym 1 marca nadaliśmy tytuł „W fantastycznym świecie Walta Disneya”. Spotkanie przygotowaliśmy bardzo starannie. Tworzyło ono określony blok tematyczny. Tym razem (same przebrane za Myszki Mini i Miki) zaprosiłyśmy dzieci do Klubu Przyjaciół Myszki Miki. Zajęcia zawierały, m.in.: zapoznanie z treścią opowiadania „Baw się i ucz z Mikim”, zagadki, naukę piosenki, zabawy zręcznościowe oraz zaprojektowanie nowego stroju dla Myszki Miki i Mikiego. Żegnając się z małymi przyjaciółmi, podziękowaliśmy im za zaangażowanie i miłą atmosferę, wręczając kolorowanki i słodkie upominki.


Następną wizytę w przedszkolu zaplanowałyśmy na 12 kwietnia. Podczas spotkania dzieci z ogromnym zainteresowaniem wysłuchały opowiadania o dziewczynce w niebieskiej sukience, która okazała się… drzemiącą wiosną („Potwór na drzewie” autorstwa Agnieszki Tyszki). W dalszej części zajęć, przedszkolaki, m.in.: zamieniły się w motylki, razem z Panią Wiosną (w tę postać wcieliła się Ula) stworzyły ukwieconą łąkę, wykonywały zadania zręcznościowe, poznały fragmenty „Czterech pór roku” A. Vivaldiego oraz naśladowały ptaki.


Podczas zajęć zawsze udawało nam się nawiązać fantastyczny kontakt z dziećmi. Przedszkolaki bardzo chętnie, z ogromnym zapałem wykonywały wszystkie polecenia. Spotkania przebiegały w miłej i radosnej atmosferze. Z przedszkola wychodziłyśmy w pogodnych nastrojach i z niecierpliwością czekałyśmy na kolejne zajęcia czytelnicze ze wspaniałymi przedszkolakami.


Realizując zadanie klubu czytelniczego polegające na przeprowadzeniu akcji czytelniczej, postanowiliśmy zorganizować z okazji Dnia Książki dla Dzieci (2 kwietnia) wystawę książek pt. „Ulubione książki z dzieciństwa Waszych Rodziców”. Opracowanie i przygotowanie wystawy poprzedziliśmy zbieraniem tytułów książek. Rodzice bardzo chętnie przekazywali wypisane na kartkach propozycje swoich ulubionych książek czytanych w dzieciństwie. Okazało się, że na liście znalazła się książka łącząca pokolenia; była nią powieść Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”. Na wystawę cieszącą się bardzo dużym zainteresowaniem zaproszono całą społeczność szkolną.


                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała Urszula Węsierska pod opieką p. Elżbiety Kaliszczak,

Szkoła Podstawowa nr 11 w Słupsku