Program PoczytajMY
organizowany jest przez:
Metoda projektu
Jak wybrać dobry temat spotkania? Która książka będzie najlepsza?
Czasami trudno jest podjąć decyzję, jaki utwór warto przeczytać na następnym spotkaniu? Co z pewnością zainteresuje dzieci, a co okaże się dla nich mało atrakcyjne? Nie ukrywamy, że trafienie w gusta maluchów nie jest najłatwiejszym zadaniem, ponieważ każda grupa ma swoje indywidualne potrzeby, na które powinniście postarać się odpowiedzieć. W jednych przeważają miłośnicy natury i zwierząt, inne wolą słuchać o niezwykłych przygodach fantastycznych bohaterów, walecznych rycerzy i pięknych księżniczek, a jeszcze inne zdecydowanie bardziej preferują tematy szybkich maszyn i nowoczesności. Ponad to, znaczące różnice możemy odnaleźć także w ulubionych rodzajach i gatunkach literackich: podczas gdy jedna grupa woli słuchać tekstu pisanego prozą (baśnie, opowiadania, powieści), inna może lepiej bawić się przy historiach rymowanych (bajki, wiersze, rymowanki). Dlatego też zanim na poważnie zabierzecie się do planowania spotkania z seniorem, warto sprawdzić, przy czym najchętniej spędzają czas maluchy, z którymi macie współpracować?
Badanie potrzeb odbiorców waszego projektu nazywamy diagnozą, a przeprowadzenie jej i wyciągnięcie potem konkretnych wniosków zaliczamy do cech dobrego projektu. Polecamy przeprowadzanie diagnozy przed każdym projektem, jaki będziecie planowali przeprowadzić.
JAK PRZEPROWADZIĆ DIAGNOZĘ?
Sprawdźcie, jaka jest i czym interesuje się grupa, której będziecie czytać. Postarajcie się zaobserwować takie rzeczy jak:
- stosunek ilości chłopców do dziewczynek (jeżeli w grupie przeważają chłopcy to istnieje prawdopodobieństwo, że większe zainteresowanie wzbudzi temat walczącego rycerza niż kucyka szukającego mamy, i na odwrót jeżeli czytamy grupie dziewczęcej to możemy założyć, że lepiej przyjęta zostanie opowieść o kucyku);
- jakimi zabawkami najchętniej bawią się dzieci;
- czy mają swoich ulubionych bohaterów;
- jak długo potrafią wytrzymać w skupieniu (będzie to decydowało o długości czytanego utworu);
- czy jest wśród nich osoba z niepełnosprawnością (to zadecyduje o doborze gier i zabaw);
- jakimi materiałami dysponuje przedszkole (czy możecie liczyć na ich kredki, farby, papier, itp., czy musicie zaopatrzyć się w swoje materiały);
- kiedy dzieci najchętniej spożywają posiłek i chodzą spać (myślące o pustym brzuchu lub zmęczone dziecko nie będzie skupione na zabawach, które mu zaproponujecie);
- ile lat mają dzieci, którym czytacie (w tak młodym wieku rok różnicy to bardzo dużo! Dlatego inne zabawy rozwijające będą dla dzieci trzy, cztero czy pięcioletnich).
Jeżeli nie jesteście pewni swoich obserwacji, możecie przeprowadzić wywiad z osobą, która zna tę grupę najlepiej, czyli z ich przedszkolanką lub wychowawczynią, i zadać jej podobne pytania.